Thursday, October 25, 2007

Mini Mimi

While i was browsing my pc nih untuk menyusun beberapa files, aku terjumpa beberapa gambar yang mencuit hati. Terlalu banyak gambar dalam pc aku nih sehinggakan aku sendiri pun dah naik serabut. Namun sebaik saja terjumpa gambar milik si kecil nih, aku tersenyum sendiri. Terus terlintas dalam ruang fikiran aku gelagatnya yang tak reti nak duduk diam tuh.

Si kecil yang aku maksudkan adalah Mini Mimi. Heh. She's my lil' cousin yang bernama Mimi jugak and i think she's the only cousin yang paling aku manjakan sejak kecil lagi. She's 6 years old now, dah besar dah. My mom yang jaga dia sejak kecil since mak ayah dia bekerja but now dia dah pindah ke Seremban. So bila tengok gambar dia tadi, terus aku rasa macam rindu pulak.

Aku tak tau kenapa aku manjakan dia sangat. Dia yang selalu aku ambil berat sebelum perhatian aku beralih pula kepada nephew aku. Jadi bayangkan, sejak lahir sehinggalah umurnya berusia 4 tahun lebih, aku manjakan dia macam adik aku sendiri. She's cute and adorable. Tapi bila makin besar makin nakal sampai kepala aku pun naik pening nak layan. Huhu.

Aku ingat lagi, dulu-dulu bila aku sibuk nak pergi berdating dengan Mr Shrek, aku bawak dia sekali. I think masa tu umur dia 2 1/2 - 3 tahun rasanya. Dia tak menangis pun. Aku siap bawa susu dia, pampers segala bila aku bawa dia pergi dating. Heh. Orang dah boleh panggil dia anak aku instead of adik.

Aku bawa dia pergi tengok wayang lah, aku bawak dia melepak lah, pergi shopping lah. Pendek kata mana aku pergi, aku bawak je dia tuh. Dan yang lebih menghairankan, hanya aku yang mampu bawa dia berjalan camtuh. Sebab dia hanya mendengar kata aku. Kata orang lain dia takmau ikut, termasuklah kata mak dan ayah aku. Itu yang ajaibnya.

Dulu dia pelat tau. Bukan pelat yang biasa tu. Tapi semua huruf yang kat depan semua dia tukar jadi 'B'. Contohnya macam monyet jadi bonyet. Gula jadi bula. Camtu la lebih kurang. And ada sekali tuh pergi bawak dia minum kat mamak, dia cakap " Mamak, bilo satu!" which is bilo stands for milo. Heh. And i still remember when she called my friend yang nama Melon jadi "Abang Belon". Itu memang kelakar habis.

I think semua kengkawan aku dan kengkawan Mr Shrek kenal Mini Mimi sebab kerap sangat dia bersama aku walaupun masa tu dia kecik sangat lagi. Dan semua orang pun rajin nak melayan Mini Mimi sebab memang terhibur kalau layan keletah dia tu sebab dia bijak bercakap dan dia tak segan dengan orang.

Bila aku dah kerja dan pindah ke KL, barulah jarang kami berjumpa. Dan dia pun makin besar, dan jadi makin degil tapi dia bijak. Cuma kesian sikit sebab mak dan ayah dia sibuk bekerja, jadi kekadang aku rasa dia tuh macam kekurangan kasih sayang. Tapi apakan daya, dia bukan anak aku, jadi tak boleh la aku nak interfere sangat life dia kan. Nanti nampak macam tak kena gaya pulak.

Aku rindu sesangat dengan dia sekarang nih. Mr Shrek pun rindukan dia jugak. Hari tuh masa raya, memang Mr Shrek melayan karenah dia je lah. Sebab walaupun dia dah besar, dia masih manja dengan kami berdua sebab dah terbiasa macam tu sejak kecil. Cuma peluang nak berjumpa jadi sangat terbatas sebab dia pun dah pindah ke Seremban, tak tinggal dengan mak ayah aku lagi.

Hmm...ape nak buat kan. Phone aku nih penuh dengan gambar dia jek sebab arituh masa nak raya, dia main ngn phone aku nih. Jadi mungkin dia tangkap gambar dia sendiri. Aduhh...bila tengok phone aku, tersenyum-senyum aku sendiri.




Haa...ini gambar dia masa sesi melepaskan kura-kura kesayangan Mr Shrek dulu. Tengok rambut dia tuh, dia kerat sendiri taw. Dia minta ayah dia bawakan ke kedai untuk digunting rambutnya since rambut tuh dah mencucuk mata. Ayahnya lambat sangat, diguntingnya rambutnye sendiri. Masa nih tak sempat alter lagi. So sempong-sempong la kelihatan rambutnya tuh. Heh.




Nih pulak masa aku nak balik ke KL. Sempat aku snap gambarnya. Gambar ni dah beberapa bulan yang lepas. Eh, asyik tunjuk isyarat peace jek dia nih. Baru aku perasan. Ekekek...memang dia suka bergambar. Aduh..banyak lagi gambarnya..tapi aku maleh nak edit. Takpelah..nih dua dah cukup rasanya.

So itulah sedikit sebanyak cerita pasal Mini Mimi. Aku harap nanti dia membesar sebagai seorang yang bijak macam aku (huhu), yang tak degil-degil lagi dan yang paling penting, aku harap dia masih manja dengan aku macam dulu. Bila aku tengok dinding dalam bilik bacaan nih pun, aku teringat dia jugak sebab dia yang tolong aku mengecatnya dulu. Huhu...wendunye.... * Sigh

No comments: