Friday, October 26, 2007

Kawanship

I've been thinking lately, do we need certain quality to be involved in friendship just like building a relationship OR we just be friend with everybody around us. Kita biasa dengar, "aku berkawan dengan sesiapa sahaja". So does it mean certain quality yang dimaksudkan tuh tak penting dalam sesuatu hubungan persahabatan.

When i was in form 1, my teacher used to ask us to jot down our friends mengikut spesifikasi yang ditetapkan. Ada kawan, rakan, teman dan sahabat. But i can't recall apa maksud sebenar sesuatu spesifikasi tu. But the basic idea was, kawan adalah yang paling general, and sahabat adalah kawan yang paling rapat dan paling kita serasi to be with.

So, we might have a lot of friends, tapi adalah mustahil semuanya akan menjadi sahabat kita. Kira kawan tuh macam very basic procedure la dalam friendship, mungkin kita kenal ke, kawan sekelas ke, kawan sekuliah ke atau kawan sekerja and now mungkin ada kawan secara maya jugak.

Well, jadi our friends ada di mana-mana. But what about person or people yang kita rasa rapat, yang kita selesa untuk bersama, yang punya preferences yang sama, yang mengenali sebaiknya tentang diri kita, yang memahami and always be by our side no matter what happen atau jadi peneman di kala suka dan duka, jadi tempat mengadu and mungkin jadi kita punya sumber inspirasi. Tak banyak kan? And to be honest, aku tak punya ramai kenalan yang rapat begini lantaran sikap aku yang agak selective.

Okey, put aside cerita pasal pasangan/teman lelaki/wanita ataupun suami/isteri since mereka-mereka ni memang tergolong dalam kategori yang istimewa already. We're talking about friendship now, not special relationship.

I do admit, i'm looking for someone yang boleh dijadikan teman rapat/sahabat. I already have a lot of friends now, dan tak ketinggalan friends di alam cyber but is that enough? Now and then, kita masih perlukan someone yang punya preferences yang sama and yang kita rasa selesa to be with. That is why i keep searching but yeah, not everyday we meet interesting people. And when we met interesting people, it doesn't mean that yang kita akan selesa to be with them. It's kinda tricky isn't it? Heh

It's like a neverending story since people come and go, dan keadaan berubah dari semasa ke semasa but i believe, true friends will be with us forever walau apa pun keadaan dan situasinya. Aku tak maksudkan 'be with us' bermaksud mereka perlu ada bersama dengan kita setiap masa, tapi cukuplah yang kita rasakan bahawa they will always tergolong dalam orang-orang yang kita selesa untuk bersama dan memberi peluang untuk kita menjadi diri kita sendiri dengan senang hati tanpa rasa diadili dan sebagainya.

Speaking of teman rapat/sahabat, aku bersyukur since i already met few people yang aku rasa layak digelar sedemikian. But believe me, they're very hard to find, and most of them jadi my best friends bukan dalam masa yang sekejap. It took a lot of stages, process, time and whatever it takes for us to become that close. Heh, it's not me being someone who is very hard to please yah, but when it comes to friendship, i'm very selective. That's all. And i bet, semua orang pun macam tu. But there some people yang jadi my close friends are very lucky, since sometimes when the preferences terlalu banyak yang sama, it's much much easier and i can recognized them straight away that they will become my close friends. :)

When aku kat primary school, aku ada sorang je close friend. Kat secondary school pulak, ada beberapa orang(dari dua buah sekolah yang berlainan), kat matrix ada beberapa orang but we're not that close anymore, kat U, yeah, my ex-hsemates are the best and few people that i met kat luar. And tak ketinggalan, few (really really few i mean) people i met kat cyber world. Hehe.

Okey, tujuan aku buat entry pasal friendship nih bukan apa. It's just i want to express my appreciation towards them, and i believe u guys know who u are. :) And some more, aku cuma nak explain on how i perceive or how i define close friends and others. One thing i learned, we can't please everyone around us. And i personally feel, people who appreciate us for who we are adalah orang yang sepatutnya kita patut kita ambil kira. It's like two way communication yah, then barulah kita rasa macam complete.

So, do u guys wanna know when kita boleh tau yang good friendship is in the making? When kata-kata atau ayat-ayat yang macam ni(sebagai contoh jelah ye) menjadi peneman dalam perbualan kita sehari-hari:

"It's really nice to know a person mcm u...bukan setiap hari kita bleh berkenalan dgn org yg menarik perhatian kita kan"

"Seriously...talking to you is like talking to myself laa"

"La..ko memang terer la..cam tau-tau je ape aku nak cakap/fikirkan"

" U pun tau kan, susah nak jumpa orang macam u nih" or " U know u're one in a million kan"

"Tak pernah aku rasa selesa macam nih bila bersembang, tapi ngan ko aku layan laaa"

Hahaha...cheesy gile tak hengat. Tapi tuh contoh la. Takde kena mengena pun. Just nak tunjukkan betapa selesa dan istimewanya seseorang tuh dengan diri kita ataupun kita di mata orang lain pada permulaan perkenalan. And to be honest, i'm quite open. My close friends could be perempuan atau lelaki. Yang penting, the key word mesti ada. The key word is 'SEKEPALA'. Tak susah kan? Heh.

And the best thing is, everytime when we spend our time with our close friends, kita rasa kita alive. Free to be ourselves tanpa rasa segan atau malu. And the most important is, kita rasa happy. Amazing kan? ;) Thank you my friends.

2 comments:

Anonymous said...

kawan yg baik juga tidak semestinya tidak pernah berselisih faham dgn kita....kerana mereka yakin dengan persahabatan tersebut ;)

Smoochy Munchkin said...

yup yup..i do agree. good point u haf there. perselisihan faham mmg tak boleh nak elak sometimes, but i bet it's for the better. for a good friendship, perselisiham faham bukanlah satu masalah/halangan, sebaliknya satu proses mengenali dengan lebih baik. not only mengenali diri kawan tuh, tapi juga mengenali diri sendiri. kan? ;)