Saturday, September 22, 2007

I'm Home Again

Aku rajin betul hari nih. Eh, ala....dah masuk hari baru ke? A'ah la...dah masuk hari baru. So kena la ku ckp semalam kan. Ya, semalam aku rajin gila. Aku melipat kain baju yang bertimbun tu. Aku sendiri pun tak ingat bila kali terakhir aku melipat kain baju. Aku terdesak sebenarnya, sebab aku dah kekurangan kain baju yang ada dalam almari tuh. Nak tak nak kena la kemaskan jugak.

Aku rasa aku dah berjaya kurangkan ketagihan melepak di forum. Bebetul aku rasa lapang hari nih. Aku masuk hanya sekejap-sekejap je bila perlu. Aku dah tak jadi penghuni tetap dah. Dan aku harap ini akan berkekalan la hendaknya sebab aku bebetul rasa macam muak. Heh, ye ke? err..ye la kot. Hikss

Semalam rasa macam nak makan sesedap. Jadi aku called mak aku and cakap aku nak balik kampung. Aku nak berbuka ngan keluarga. Mak aku kedengaran gembira bila aku cakap gitu. Beliau siap bagitau menu apa yang bakal disajikan sebagai juadah berbuka. Lagi la buat air liur aku kecur. Nasib baik hanya dalam telefon, jadi cepat-cepat aku beristighfar. Semoga puasa aku diterima semalam. Heh.

Petang tu, sebelum aku balik ke kampung, aku masuk forum sekejap. Aku puas hati sebab ada beberapa orang forumer yang aku suka (ehemm...suka la pulak..ekeke) ada online. Jadi sempat aku berbalas beberapa posting dengan mereka sekadar untuk melepas gian. Aku rasa macam tu lebih bermakna sebab perasaan teruja tuh membuatkan mood aku jadi baik dan tenteram. Jadi aku rasa lebih baik macam tuh kan daripada aku dok online 24 jam tapi aku rasa macam tak seronok.

Lepas tuh aku bergegas bersiap dan terus balik ke kampung. Bukan jauh, 20 minit perjalanan jek. Tapi kalau dah namanya kampung, mestilah seronok kan. Aku sampai dekat-dekat nak masuk waktu berbuka dah. Jadi aku terus meluru ke dapur dan tolong mak hidangkan juadah berbuka. Salah seorang sepupu lelaki aku pun ada sama, jadi memang macam meriah sikit. Ayah aku buat ikan bakar siut. Slurrppp...sedap. Lauk simple, tapi memang sedap. Ayah aku memang sporting abis sebab dia suka tolong mak aku masak. Dua-dua pun pandai masak. Nanti ada masa aku ceritakan perihal ayah aku yang pandai masak tuh.

Masa aku dok tengah sibuk nak hidang juadah berbuka tuh, Irfan, my nephew yang satu setengah tahun tuh sibuk dok mengikut jejak aku. Pantang la aku melangkah sikit, mesti dia dok ganggu laluan aku. Heh, saje je tau, time orang tengah sibuk-sibuk tuh la dia mintak perhatian dari aku. Aku tau dia rindu. Dia asyik la sebut "mamam..mamam" sambil tarik-tarik baju aku. Cute sangat. Aku pulak dah naik jenuh nak comfortkan dia kata "Irfan nak makan ye sayang, sabar ye, mommy siapkan nih kejap..sabar ye sayang". Asyik itulah jelah yang aku dok ulang, dan dia pun dok ulang cakap "mamam mamam mamam". Kelakar betul. Aku rasa dia tak paham pun apa yang aku cakap dan lebih kalut lagi sebab aku memang tengah sibuk nak hidangkan juadah berbuka memandangkan waktu berbuka dah dekat sangat.

Masuk waktu berbuka, aku terus capai apa yang patut, dan makannnnn. Hmm..sedap sedap. Aku makan banyak la pulak. Terus jadi tak sedar diri. Aku tak hirau ape dah, diet ke..ape ke..aku tolak tepi. Yang penting aku nak makan sedap. Irfan pun makan sama. Suap untuk aku 3 kali, suap dia 1 kali sampai nasik licin. Aku berkira-kira nak ikut mak aku ke surau buat solat tarawih semalam, tapi rupanya mak aku uzur la pulak. Aku nih nak pergi sendiri memang liat la, sebab aku tak reti nak geng ngan makcik-makcik tuh. Kalau mak aku ada seronok sikit. Jadi niat tuh aku batalkan saja. Takpe, tunggu minggu depan. Heh..ye la tuuu. Ekekeke.

Aku habiskan masa dengan my nephew lepas tuh. Seronok bergurau sakan dengan dia. Hmm..dah lama aku duk sensorang, sesekali suasana meriah macam tuh buat aku rasa macam i'm home again. Selesa dan seronok sangat. Kan syok kalau... err.. kalau.. iskk.. malaslah aku nak fikirkan. Heh. Apapun, meluangkan masa dengan keluarga kecik aku tuh memang berkesan sebagai terapi. Rasa hilang semua perasaan sunyi yang aku rasa kebelakangan nih. Rasa macam ruang kosong dalam hati nih cam terisi. Aku betul-betul rindukan suasana macam tuh lagi. Jadi aku bertekad nak luangkan lebih banyak masa dengan mereka di bulan Ramadhan nih. Dah terbayang dah keseronokan bila nak menjelang raya nanti. Pasti meriah.

Hmm..okey itu jek utk arinih. Aku sengaja buat entry santai mcm nih, sebab aku rasa gembira. So aku nak abadikan apa yang aku rasa nih kat sini. Walaupun nampak cam biasa-biasa jek, tapi entah kenapa jauh di sudut hati, aku rasa gembira sangat. Kenapa yek. Heh..

No comments: