Sunday, December 2, 2007

Sepetang Bersama Dentist

Hmm...ade satu lagik cite.

Semalam hari ngeri bagi aku. Sebab semalam aku pegi jumpa dentist. Huhu...aku tak tau kenapa aku ngeri dengan dentist. Mungkin sebab aku ada pengalaman tak syok kot dulu.

Dulu masa aku darjah 4, ada dentist datang buat rawatan pergigian kat sekolah. Masa tuh ada satu gigi geraham aku berlubang. So dentist tuh kata dia nak tampal la gigi aku yang berlubang tuh. So aku excited la jugak sebab cam best jek aku rasa. Sekali masa dia tampal tuh..urghhhh...ngilunya aku rasa.

Aku masih ingat lagi nurse terpaksa pegang badan aku sebab everytime dentist tu gerudi gigi aku kan, dengan montot-montot aku sekali terangkat. Huhu...tobat beb. Memang aku serik nak tampal gigi dah. Pehtuh pulak, aku nampak kawan aku dengan mulut berlumuran darah bagai. Hoho....ngeri..ngeri. So sejak tuh aku bertekad untuk cuba elakkan diri dari jumpa dentist.

3 tahun lepas, gigi yang aku tampal tuh dah berlubang semula sebab tampalan dia dah tertanggal. Sakitnya la aku rasa. Buat semua benda pun tak kena. So terpaksa la aku pegi jumpa dentist lagi. Dentist tu nak tampal semula. Aku dengar perkataan tampal...terus aku ala-ala pucat gitu. Ah sudah, kalau dia tampal lagi, sok-sok mesti tanggal lagi. Mesti kena jumpa denstist lagi nih aku fikir. So aku dapat satu idea.

"Eh, gigi u nih elok lagi tau. I boleh tampal je nih". Itulah yang dentist tuh cakap bile aku mintak dia cabut je gigi aku tuh. Aku dah tak pedulik, daripada kena gerudi, baik aku suruh dia cabut terus. Tak payah aku nak pergi jumpa dentist lagi di masa depan. So akhirnya beliau bersetuju la nak cabut. Huhu...selamat..

Aku tak ngeri gigi aku kena cabut. Sebab aku dah biasa. Dari kecik, memang aku tak pernah jumpa dentist pun. Sebab gigi susu aku mak aku yang cabut semua pakai benang. Pasti gigi pergi campak atas atap. Masa darjah 4 tuh la pertama kali aku jumpa dentist pun.

Jadi semalam adalah kali ketiga aku jumpa denstist. Ngeri siut. Aku ngeri sebab kena baring bagai. Sebenarnya semalam bukan aku yang nak buat rawatan. Tapi Mr Shrek. Dia punya gusi dapat infection macam yang aku sedang alami. Weird kan..sehati sejiwa betul. Arituh aku demam, dia demam. Aku sakit gusi, dia pun sama. Eheh.

Doc tuh cakap gigi Mr Shrek kena buat surgery. Sebab infection tu agak teruk dan kedudukan gigi dia dah beralih dari kedudukan asal. So selagi tak buat surgery, selagi tuh gusi tu susah nak elok. So bila dah dengar macam tuh, Mr Shrek pun risau la pasal aku pulak. Beliau paksa aku jalani rawatan jugak. Huhu... tapi bila doc dah check, dia inject sket dan bersih-bersihkan, dia kata aku punye gigi tak perlukan surgery. Fuhh..lega.

Mr Shrek buat teeth scaling sekali semalam. Hehe...suka dia gigi dia dah bersih. Tapi aku yang menengok la yang ngeri. Huhu...berdarah-darah tu. Now tinggal nak buat surgery tuh jek. Next appoinment is on Monday. Hmm..semalam dok berborak je ngan doc tu. Maka timbul la banyak kesedaran kepada kami berdua. Kejap-kejap tuh jugak Mr Shrek bertekad nak pergi jalani rawatan berkala 6 bulan sekali tuh. Heh..poyosssss..

And baru aku tau yang rawatan gigi nih very costly. Rawatan semalam dan surgery tuh costs us about RM600. So guys, jaga la gigi u ols bebaik ek. Hehehe..

No comments: