Tuesday, November 27, 2007

The Power of Critism?

Sejauh mana sebuah kritikan mempengaruhi hasil kerja anda. Atau dengan kata lain, adakah anda memerlukan kritikan to make everything u do jadi better.

Some people would say yes. And sebahagian lagi akan say no, i-believe-in-what-i-do OR i-know-what-i'm-doing kind of thing. I think aku dalam kategori yang akan say no. Heh..yup..aku tak rela dikritik.

But the problem is, aku suka mengkritik. Bukan mengkritik semua orang, but untuk certain people yang aku care, yang aku rasa rapat or close with and orang yang buat something yang berkait dengan hidup aku.

Aku malas nak kritik sebenarnya since aku pun tak suka orang kritik hasil kerja aku. Okey, aku beri kelonggaran kepada orang yang lebih master untuk mengkritik, but not for ordinary people. I hate it when orang yang know nothing about what i do and suddenly banyak komen pulak. Annoying. I will easily irritated with these kind of people.

So, am i a master for some people since aku jenis yang suka mengkritik orang? Nah. A big NO NO there. Master kebendenya la pulak kan. But i think i have extra quality yang dipanggil sense (katanya). Okey, artistic sense la kot sebab aku suka kritik hasil kerja seni orang je selalunya. Kesian these people yang selalu jadi mangsa kritik aku yang tak bertauliah nih.

But what surprised me more, sometimes they rely on me to make their hasil kerja to be better. Oh my. Yeah..i don't simply comment hasil kerja orang u see...but aku diminta, been requested to comment/critic. So basically not my fault lah kan. I dunno...sebab dah terbiasa, ianya dah jadi habit. And now, walau tanpa diminta aku akan pot pet pot pet kalau ada yang tak kena. Especially dengan hasil kerja Mr Shrek.

The more i care, the more aku akan masuk campur. I have this kind of perasaan di mana aku tak boleh dengar orang lain kutuk/kritik hasil kerja orang yang rapat dengan aku. So i take the responsibility. Biar aku komen/kritik dulu, then barulah the others tu. Kalau the others tu tak suka, aku rasa lebih puas hati and i'm gonna take the blame (secara tak langsung nya lah...tapi orang yang terpaksa dengar kritik tuh dah tentu la si empunya hasil kerja).

Aku tak tahu sikap aku ni baik atau tidak. But i hope aku menyumbang sesuatu untuk kebaikan orang yang rapat dengan aku. Aku tak rasa aku pandai pun, i'm just sharing some ideas yang aku tahu. Cuma cara aku kedengaran lebih kasar sikit lah kot. Coz aku tak terus kasik idea, but aku akan persoalkan dulu kenapa dia (si empunya hasil kerja) buat macam tu. It's just my nature lah...aku akan kedengaran seperti annoying gila but then towards the end mereka akan dapat juga idea aku.

Okey, let me kasi contoh. Macam hari ni. Aku melihat hasil camerawork and editing by Mr Shrek and the gang. Oh my..that was sooo poor. I don't even like it. In fact i didn't watch it sampai habis pun. And terus aku bla bla bla...and Mr Shrek was like terhangguk-hangguk cuba nak serap komen yang aku beri. The camerawork was so plain. Tak ada seni langsung. BORING... *sigh

Am i too demanding? Atau lebih dasat lagi, siapa aku nak komen-komen macam tu kan? But yeah, i might be not involved in their business, but it doesn't mean aku tak ada taste yeah. And they believe in my taste. Well, i'm so glad to know that. But still, i felt pretty bad setiap kali lepas beri komen. Sebab most of the time aku rasa macam aku tak layak nak kasi komen macam tu. Well, walau apa pun it's up to them nak amik kira komen aku atau tidak.Yang penting aku luahkan apa yang aku rasa. I know kadang-kadang bila dah buat, memang agak sukar nak amend sesuatu hasil kerja tu. Dan aku faham semua tuh.

I used to ask them, no i asked Mr Shrek " Do u think i'm in the right position to critic your work?" And he just replied me with this " Yeah, i think u're". Well...i just take it as a compliment lah kan. Dan lebih hebat, u ols mesti pernah dengar kan, di sebalik seorang lelaki yang hebat, there is a woman. Kiranya woman tuh jadik backbone. At least that is what i'm trying to do walaupun i know bukan mudah nak jadi macam tu.

I might not know as much as they do. But i might have what they do not have. So the collaboration antara kami semua mungkin menghasilkan sesuatu yang lebih baik. Who knows. Namun apa yang lebih penting, i really hope hasil kritikan aku bring them some good. So far, i'm still a reliable person untuk beri komen terawal. Not bad eyh? Heh.. ;)

No comments: