Tuesday, October 14, 2008

The Sweetest Pain ( Part II )


Tue, 30th Sept 2008

Hampeh. Sahur kemana..Suboh pun kemana. Mr Shrek tak terbangun pagi tuh. Aku tak salahkan beliau..malam tuh aku demam teruk semula. Beliau terpaksa jaram dahi aku pakai air..dan lap badan aku untuk kurangkan suhu. Aku sendiri tak tahu Mr Shrek tidur pukul berapa malam tu.

Mr Shrek jadi risau sebab demam aku tak baik lagi. Dia bawa aku ke klinik yang sama lagi sekali. Doc tuh mula syak sesuatu. Dia suruh aku pergi ke mana-mana pusat perubatan untuk buat blood test. Doc tuh cakap it’s a must.

Aku mintak doc tuh japs aku sekali supaya aku tak muntah. Then Mr Shrek tanya, should we pegi buat blood test or terus balik Taiping. Aku insist nak balik Taiping..sebab aku takut kalau kami pergi Pusat Perubatan, aku kena tunggu lama dan silap-silap kena tahan wad sebab doc kat klinik tuh dah warn cemtuh. Aku takut tak sempat nak beraya…so kami terus gerak ke Taiping.

Sebelum balik, aku timbang berat aku sekali lagi. Hoh..biar betik?? Aku dah lost 6kg dalam masa 5 hari nih!! Memang benar seperti yang aku rasa..badan aku cam kena flush.

Sebelum mulakan perjalanan, Mr Shrek ajak aku ke Mines untuk beli apa-apa yang tak beli lagi. Aku cari seluar panjang yang kembang tuh satu. Untuk keselesaan perut katanya. Memang berkesan. Sepanjang perjalanan aku rasa sihat. Mungkin sebab aku tau badan aku dah kurus. Wakakak..takde maknanya..tapi mungkin sebab aku tak muntah. Aku berjaya makan buah-buahan dan ayam Nando’s tanpa mengeluarkannya kembali. Kesemuanya aku makan dalam perjalanan sebab aku tak puasa.

Sampai di Taiping tepat-tepat waktu berbuka. Aku makan lagi…kemudian aku makan ubat dan mandi. Dalam masa dua jam berikutnya…dia mari dahhhh… aku muntah kembali. Abis semua isi perut aku keluarkan. Mak mertua aku dan ipar duai aku semuanya bising aku dah kurus. Tapi diorang tak tahu pun aku tengah demam teruk.

Dalam perbaringan aku tuh, terdengar sayup-sayup suara bertakbir. Aku pun tak pasti dari tv atau real punya..sebab aku dah terlantar kat katil. Aku tak larat nak bangun langsung..seluruh sendi-sendi aku sakit. Airmata aku mengalir tak henti. Bukan menangis..tapi entah kenapa kesyahduannya datang dari hati aku yang paling dalam.

Sms masuk tak henti-henti dari kengkawan dan saudara mara aku. Tapi tiada satu pun yang aku reply sebab aku sesungguhnya dah tenggelam dalam kesyahduan yang amat sangat.

Aku tertidur dalam keadaan dibasahi airmata…


Wed, 1st Oct 2008

Morning

1 Syawal tiba jua akhirnya. Aku gagahkan diri untuk mandi. Aku terbayang baju raya aku yang masih tak bergosok. Aku pasrah…aku takkan dapat pakai baju raya getus hati aku sebab baju raya aku semuanya kena bergosok.

Sesusah mandi, aku capai sehelai baju kebaya lama yang takyah digosok lalu aku pakai. Aku kasihan kat Mr Shrek sebab aku tak dapat siapkan beliau di pagi raya seperti kebiasaan. Mr Shrek, mertua dan ipar duai aku dah bersiap-siap nak pergi ke masjid menunaikan solat sunat Aidilfitri. Aku hanya duduk dan memandang satu sudut bilik sambil termenung.

Tiada mampu berbuat apa-apa. Aku hanya cuba mengeringkan rambut menggunakan blower dan kemudian make up sikit. Takde mood..aku berbaring lagi sampailah mereka balik dari masjid. Sesekali aku berlari ke toilet untuk muntah tanpa isi.

Mereka pulang. Mr Shrek kejutkan aku dari perbaringan untuk sesi bermaaf-maafan. Aku teringatkan duit raya untuk anak-anak buah yang belum dimasukkan ke dalam sampul. Sedang aku terpinga-pinga mencari sampul dan duitnya, Mr Shrek cakap semuanya beliau dah sediakan malam sebelumnya. Maklumlah, kami beri duit raya berasingan. Mr Shrek dengan duit raya beliau sendiri, aku dengan duit raya aku sendiri. Sedekah kat budak-budak.

Dalam serba kepayahan, aku sertai juga sesi bermaaf-mafan tersebut. Mereka yang berpeluk-pelukan dengan aku menyedari suhu badan aku yang tinggi. Barulah mereka tahu yang aku nih demam teruk. Setelah selesai sesi bermaaf-maafan, aku masuk semula ke bilik untuk bermaaf-maafan dengan Mr Shrek. Aku hanya dalam keadaan berbaring. Menangis. Aku rasa macam aku nak pergi buat selama-lamanya. Keadaan sungguh syahdu dan pilu sekali aku rasakan.

Dalam hati aku maafkan semua orang yang aku kenal. Aku takut aku tak sempat nak maafkan sesiapa pulak nanti. Aku meraung dalam hati.

Tertidur lagi tanpa bersarapan. So weak. Keadaan yang tak pernah aku rasakan.


Afternoon

Terjaga dari tidur. Aku terkejut melihat aku berpakaian kebaya. Kemudian baru aku teringat aku di hari raya. Aku bangun dan mendail no Mr Shrek. Mr Shrek papah aku keluar dari bilik untuk menjamah juadah hari raya.

Sedih. Tiada ketupat. Hanya nasi minyak. Mujur ada soto. Aku jamah soto sedikit. Aku berbisik kat Mr Shrek. Aku cakap aku nak buah. Tapi takde buah la pulak. Mr Shrek ajak aku keluar ke pekan Taiping. Aku cakap aku tak larat…tapi Mr Shrek cakap, it’s okey..tak perlu keluar kereta. Aku ikut..tapi banyak kedai yang tutup. Huhu.. Akhirnya kami pergi ke Tesco.

Sebelum pergi ke Tesco, Mr Shrek bawa aku ke Lab ape ntah untuk buat ujian darah. Tapi tak bukak. Mereka bukak, tapi tiada transaksi yang dilakukan sebab hari raya. Mereka suruh kami ke GH. Aku tak ready nak pergi GH. Lalu kami teruskan saja ke Tesco seperti dirancang.

Aku tak larat nak jalan. Tapi Mr Shrek insist aku ikut sekali sebab dia takmau aku tunggu dalam kereta kat parking bawah. Beliau risau katanya. The next thing I know…Mr Shrek dah hilang. Part nih mesti korang tak percaya..huhu. Mr Shrek pergi amik wheel chair kat atas dan mendukung aku duduk atas wheel chair tuh. Tebal nye pulak muka nih aku rasa…Huuu…

Malu hanya sementara. Orang memang memandang tapi yang penting perjalanan aku lancar. Orang ramai beri laluan sambil tersenyum2 pada aku dan Mr Shrek. Terserlah kemithalian Mr Shrek. Aku pun rasa cam tak caye je. Bila aku bersandar, kepala aku mendarat di perut Mr Shrek yang comel tu. Aku ketawa geli hati. Mr Shrek pun sama. Aku rasa sihat…walau sementara..

Berjaya beli buah-buahan. Dan pergi makan rojak pesemboq. Aku tahan muntah. Berjaya. Tapi aku makin tak berdaya…


Evening

Tengok kat hp ada banyak missed calls. Aku masih berbaring. Mr Shrek dah nekad nak bawa aku ke hospital untuk buat ujian darah. Aku minta tangguh hingga keesokan paginya. Malam tu aku hanya nak berehat.

Aku belek-belek hp. Banyak sungguh ucapan dan sms hari raya. Tak terbalas aku. Missed call dari kampung pun banyak, dari beberapa kawan aku dan ada no dari Germany. Owh..ingat jugak nak call mamat nih. Heh..

Aku reply mana-mana sms yang termampu termasuk sms dari empunya no Germany. Aku cuma katakan yang aku demam dah 6 days. And tomorrow akan pergi buat blood test. And yg paling penting berita pasal berat badan turun 6kgs. Well..satu kejayaaan besar katanya kan..walaupun diri sedang merana. Haih..

Malam tuh semua orang pergi beraya ke rumah pakcik dan makcik depa. Hanya aku dan Mr Shrek duduk kat umah. Mr Shrek suapkan aku makan nasi minyak malam tuh. Aku makan tanpa muntah. Mr Shrek suap aku aku macam suap budak-budak. Siap ombong-ombongkan lagi..bak kata orang N9. Aku hanya tersengih-sengih. Syahdu dan sebak lagi buat kesekian kalinya..


Thurs, 2 Oct 2008

Hari yang ditunggu-tunggu. Lepas bersarapan dan mandi, aku bersiap-siap untuk ke hospital. Aku dah boleh berjalan. Mungkin sebab aku bersemangat nak buat medical check up kat hospital buat for the 1st time seumur hidup aku.

Sampai di kaunter triage, aku ceritakan masalah aku. Demam berapa hari, muntah berapa hari, cirit berapa hari. Doc tuh amik tekanan darah aku. Beliau cam tak percaya, lalu dia tanya kat kawan lagi sorang. Kawan dia tuh suruh buat for the 2nd time. Resultnya masih sama. Aku yang kebingungan akhirnya bertanya. Lalu doc tuh jawab..kita buat ujian darah okey. U punya tekanan darah too low. And u demam sangat ni.

End of story. Terus nama aku dipanngil buat ujian darah kat red zone tuh. Ngeri seh sebab red zone tuh tempat kritikal. So dalam tuh aku dapat la tengok orang yang kena gunting baju nye lah sebab nak rescue…ade yg berlumuran darah..ada yang masuk-masuk jek memang tak sedarkan diri langsung lah. Pendek kata memacam kes lah kiranya. Ngeri aku. Aku tengok jarum pun ngeri gak. Aku tak tengok masa dia suntik, tapi bila nurse tuh tengah tarik picagari tuh untuk sedut darah tuh..aku tengok. Banyaknye dia amik..iskk…

Keputusan ujian darah hanya boleh didapati after an hour and half. Nurse suruh aku pegi makan dulu. Kami sekali lagi pergi ke Tesco sebab tiba-tiba tekak aku nak makan spagetthi kat Secret Recipe. Pelik aku..tekak merayau jek. Lalu kami pergi la ke Tesco and again..jalan-jalan pakai wheel chair lagik.

Aku rasa kenangan naik wheel chair kat Tesco Taiping adalah antara kenangan terindah aku. Aku rasa macam..awww…sweettt. Mr Shrek dah jadik cam Takuya Kimura dalam Beautiful Life and aku pulak adalah the sweet girl tu. Cuma aku bukan cacat je. Huhu..mujur.

Sekembalinya dari Tesco, aku dapat result darah aku. Doc tuh cakap, diorang masih belum pastikan apa masalah aku secara sahih sebab lab tutup. So diorang hanya boleh check my platlet count dlm darah yang mana masa tuh the reading was only 85. And my blood pressure pulak was too low and paras my white blood cell turun dengan mendadak.

I was lyk…whatever. I just need to know what’s wrong with me. But then the moment doc tuh ckp aku kena duk wad..aku boleh cakap tak nak la doc. I takmau duduk wad. U kasik ubat jelah. Berubah terus muka doc tuh dan terus dia reply…no..this is an order. U kena duduk wad. Aku hampir melopong.

Terus aku dibawa masuk ke yellow zone…unit separa kritikal dan terus disuruh baring kat katil tuh. Belum sempat aku buat apa-apa..nurse tuh dah cucuk tangan aku amik darah pastuh masukkan air. Serta merta tangan aku kebas lepas tuh aku terpinga-pinga. Dah la datang sehelai sepinggang. Mr Shrek pun hilang….

Bila aku sedar kembali, Mr Shrek dah ada kat sisi aku. Aku cakap kat Mr Shrek..”Yang..i taknak duk wad. I nak beraya la sayang…” dan kemudian he said “it’s okey..i ade nih kan..i teman u okey… I promise I teman u” dalam hati aku mengumpat sendiri. Aku tau Mr Shrek takkan teman aku sebab mana ada orang lelaki boleh tidur kat wad perempuan. Huwaa..

Kemudian attendan hospital tuh tolak aku ke wad diikuti oleh Mr Shrek dengan kain baju segala. Aik..bila ntah dia amik semua barang tuh. Bila sampai ke wad..i was lyk..eh..cantiknya. Satu katil je? Ada bilik air besar lagik. Mr Shrek tak tipu..dia masukkan aku kat 1st class ward. Aku rasa lega sikit.

Aku tertidur lagi. Kemudian aku dikejutkan lagi sebab doc nak amik darah aku for the 3rd time. Bila aku bukak mata..bilik aku dah cantik. Ada beberspa vases. Ada white roses..ada white chrysanthemum. It took me a quite sometimes to realize that semua tuh usaha Mr Shrek sendiri..not part of hospital punye service. How sweet..I fell in love with Mr Shrek over and over again in this story tau tak. Haih.. hehe..

Aku tidur..bangun..tidur… tak bercakap langsung. I was damn weak. Mr Shrek pulak memula aku nampak dia mengadap newspaper..pehtuh mengadap laptop, and finally dia dah tertidur kat single sofa sebelah aku dengan keadaan mengerekot dalam bilik yang separa gelap.

Kesiannya..tapi aku takde suara nak panggil Mr Shrek. Aku tidur lagi…


Bersambung

No comments: