Tuesday, October 14, 2008

Hari Raya Finally???

Sebaik saja aku melangkah kaki keluar dari hospital, aku terus beritahu Mr Shrek “ U, I nak balik Nilai hari ni jugak eh”. And he said “Okay, I memang nak bawak u balik Nilai pun”. Yessss…

Kepulanganku ke Nilai adalah satu surprise yang tidak disengajakan actually. Mak dan abah aku tak tahu langsung yang aku dah keluar dari hospital. Semuanya gara-gara aku tak call diorang, dan panggilan mereka pun aku tak jawab. Hp merata katanya. Haih..

Sesampai aku di muka pintu dan memberi salam…aku tengok abah agak terperanjat. Lantas tak semena-mena dipeluknya aku di muka pintu tuh jugak. Diciumnya kedua belah pipi aku seraya berkata “ Hah..balik jugak anak abah”.. Sebak…

Tak lama kemudian mak aku keluar dari bilik dan terus datang memeluk dan mencium aku exactly sepertimana yang ayah aku buat. Aik..macam drama la pulak. Konti. Ekekek…tapi sesungguhnya aku sedar, itu semua adalah satu tindakan refleks mereka sebenarnya to show that they really care about me…rindu kat aku dan risaukan pasal aku. Huhu…

Kepulangan aku disambut meriah. Tiada apa lagi yang aku perlukan. Malam tuh juga abah menganyam daun ketupat. Esok kita nak beraya katanya.. Hehe

Keesokan harinya, pagi-pagi lagi mak aku dah bising-bising kat dapur. Fenomena yang aku rindu dan buat aku rasa sungguh alive. Mak nak buat kuah kacang dan rendang daging katanya. Abah pulak sibuk kat luar merebus ketupat. Syoknyeeee…

Aku rasa macam esok nak raya. Walaupun raya dah berlalu seminggu..tapi aku rasakan suasana tuh exactly macam suasana sehari sebelum raya. Aku rasa raya macam baru nak bermula. Bahagianya aku rasa. Pendek kata, mak ngan abah sambut aku dengan sungguh meriah sekali…as if bila aku ada, mereka baru mula nak beraya.

Adik perempuan aku, Eya and husband amik cuti dan lepak kat rumah mak dan abah. Adik lelaki aku, Shafiq pun balik ke rumah. Aku rasa macam…aik..hari raya baru nak mula…yay!!! Korang boleh rasa tak ape yang aku rasa nih ha??? Bahagia sesangat okey.

Birthday Mr Shrek jadi hari raya pertama buat aku dan macam dah jadi macam birthday aku pulak dah gamaknya. Aku makan banyak gila, sampai perut aku jadi panas. Gile ah…Aku jadi tak tentu arah. Kejap aku nyanyi lagu raya, kejap lagi aku nyanyi lagu Happy Birthday untuk Mr Shrek. Aku fikir nak pakai baju raya..tapi cam over sangat la pulak. Tak kisah lah tuh..janji aku rasa jiwa aku beraya.

Aku masih belum berapa sihat sebenarnya waktu tuh. Tapi what the heck…aku raya jugak finally!!! Yahooooooo!!!!


* Baru tahun nih, for the first time aku rasa aku appreciate hari raya dan nikmati setiap suasana tu dengan rasa kesyukuran. Barangkali ini bukanlah raya yang perfect bagi aku..tapi cukuplah aku katakan..inilah raya yang paling bermakna bagi aku. I enjoy every bit of it. Alhamdulillah.

Oh..aku memang sentimental lately..haih..

No comments: