Tuesday, October 14, 2008

Pokok Buluhku

Sedih sedih. Sekembalinya aku dari Taiping, aku dapati pokok buluh aku dah tak dapat diselamatkan. Diorang dua adik beradik. Satu je mati. Satu lagi hidup segar.

Pelik la..apesal mati plak satu tuh. Pokok buluh tuh memang sensitif sikit sebab takleh kurang air. Berlebih air pun tak boleh. Memang aku risau sebab aku balik Taiping arituh lama sangat. Tak sangka..apa yang aku takuti terjadi jugak.

Tapi memandangkan kembarnya satu lagi tuh hidup subur..terubat jugalah hati aku nih. Pelik jek pulak aku rasa…duduk sebelah menyebelah…tapi satu mati..satu lagi masih rimbun dan kehijauan.

Nih gambarnye ha. Satu hijau je kan...satu lagik dah kale kuning coklat. Dah mati le tu. Huhu..



Sampai sekarang aku masih tak keluarkan buluh yang mati tuh dari pasu sebab aku tak sampai hati. Aku tau pokok-pokok aku banyak tak berjaga lately. Tapi aku memang agak beremosi sikit kalau pasal buluh tuh. Sebab dalam banyak-banyak pokok, pokok buluh tuh yang paling mahal aku beli…dan lagipun pokok buluh tuh kena dengan jiwa aku.

So sebelum aku terpaksa buang buluh yang mati tuh…aku kena la abadikan dalam blog nih. Sekurang-kurangnya ada la tanda ingatan aku buat pokok buluh tuh. Huhu… Aku percaya..pasti ada hikmah disebalik semua ini. Bersemadilah dengan aman pokok buluhku.

* Huwaaa…aku takut. Aku takut ayah aku marah bila dia datang umah aku nanti. Ayah aku emo sikit pasal pokok-pokok nih. Dia kata aku kejam kalau aku tak siram pokok. Memang la pun kan. Nih dah mati..huhuuu..mengamuk la orang tua nanti. Iskkkk…

No comments: