Tuesday, September 2, 2008

Kisah Mak (Part II)

Friday 29th Aug 2008


Lewat petang, setelah medical report mak aku dah tersedia, doc panggil aku dan mak dan beritahu masalah yang sebenarnya. Mak aku rupanya menghidap beberapa masalah serentak. Dan salah satunya (yang major dan hampir buat aku tak percaya) ialah denggi. Whatttt?? Huhu…patutlah mak aku tersangat lemah. Mujur saja kami buat tindakan yang tepat dengan menghantar mak buat pemeriksaan lanjut.

Sepatutnnya mak aku ditahan di wad. Tapi kebetulan wad penuh pada hari tesebut, lalu kami ambil keputusan untuk bawa mak balik ke rumah. Lagipun semua orang bercuti panjang, jadi kami punya banyak masa untuk jaga mak kat rumah. Doc pun cakap it’s okey..tapi dengan syarat kena make sure mak aku tak demam semula dan makan semua ubat-ubatan mengikut sukatan dan waktu yang ditetapkan.

Walaubagaimana pun, there will be another appointment on this Wednesday, untuk satu lagi ujian darah and such. Kalau masih tak okey, mak aku memang akan ditahan di wad.

Sekarang keadaan mak aku semakin baik. Walaupun masih pucat dan lemah, sekurang-kurangnya mak aku dah tak muntah dan sakit perut. Mak dah boleh bersembang-sembang bila ada orang datang melawat kat rumah. Muka pun dah tak berkerut macam selalu sebab menahan skit. Aku lega jugaklah. Tapi aku tak benarkan mak berpuasa sebab mak kena makan ubat on time walaupun mak aku agak keberatan meninggalkan puasa.

This time aku bebetul harap mak aku sembuh seperti sediakala. Sebab aku dah tak tahan tengok mak dalam keadaan yang macam nih. Aku nak mak aku ceria macam selalu..membebel pun membebel lah..afterall itu yang paling kami rindukan pasal mak. Dan ada lagi satu alasan kuat supaya mak aku sembuh cepat..sebab ayah aku dah didiagnosekan mempunyai masalah tekanan darah tinggi for the 1st time few days ago. Mungkin ayah terlampau risau pasal mak. :(

Semoga cepat sembuh mak…


Fin.

2 comments:

Anonymous said...

alahai tumpang simpati ngn soy...semoga keadaan mak n ayah soy bertambah baik...

Smoochy Munchkin said...

ololooo..nih sape nih..chom ke. hehe..thanks taw. they're getting better anyway.