Tuesday, February 12, 2008

Hari Lahir Abah

Semalam birthday abah aku. Dah 54 tahun dah beliau. Walaupun ramai yang cakap abah aku nampak cam orang muda, tapi itulah dia, umurnya dah nak mencecah umur pencen. Kadang-kadang aku sendiri pun macam tak percaya abah aku dah nak masuk umur pencen. Sebab beliau nampak muda.

Aku balik ke kampung semalam untuk celebrate birthday beliau. Mula-mula plan nak makan besar kat Bagan Lalang, tapi sebab adik aku baru accident baru-baru nih, kereta pun tak siap lagi, maka hasrat tuh terpaksa ditangguhkan. Lagipun anak adik aku demam, jadi beliau agak keberatan nak keluar malam-malam ke tempat yang jauh.

Tapi bagi aku tak kisah la semua tuh. Yang penting kami adik-beradik bersama-sama celebrate birthday abah aku. Aku cuma nak buat abah happy. Kami berkumpul anak beranak pun aku rasa dah buat abah aku suka. Aku belikan kek sebijik, pehtuh makan KFC. Tuh pun kami makan sampai loya dah. Eheheh..

Semalam aku tengok abah aku puas-puas. Aku tengok beliau makan, aku tengok beliau bercakap, aku tengok beliau ketawa. Entah kenapa aku rasa cam sentimental sikit. Lepas beliau potong kek, aku kasik ciuman untuk beliau. Aku nak cakap aku sayang dia, tapi macam tak terkeluar pulak. Masa birthday beliau last year, aku terpaksa cancel last minit sebab aku ada hal yang tak dapat dielakkan. Aku hanya call beliau dan ucapkan happy birthday dengan suara sebak. Tapi masa tuh aku sempat cakap aku sayang kat beliau. Beliau hanya jawab, " abah tau...abah pun sama". Menangis aku yang tengah drive kereta waktu tuh.

Tapi tahun nih, aku gembira sebab dapat luangkan masa di hari ulangtahun beliau. Cuma sedikit kesal sebab tak luahkan ayat yang sepatutnya aku cakap. Hubungan aku dengan abah sangat rapat sebenarnya. Dari aku kecik, sampai aku besar, hanya dengan abah aku berlaku jujur sejujur-jujurnya. Sebab dengan abah je aku tak mampu sorok apa-apa. Sebab abah akan tau semuanya walaupun aku tak beritahu.

Abahlah cikgu aku yang paling baik. Abah jugak motivator yang paling banyak beri semangat. Sampai pernah satu ketika aku rasakan abah adalah segalanya bagi aku. Aku tahu semakin aku besar, semakin banyak aku lukakan hati abah. Walaupun aku tak melukakan hati beliau dengan sengaja, atau bukan dengan pandangan mata kasar, tapi aku tau, kadang-kadang aku gagal jadi anak yang baik untuk abah. Aku tau tu.

Umur abah makin meningkat saban tahun. Aku tak tahu selama mana lagi aku akan dapat meluangkan masa dengan beliau. Cuma aku berdoa semoga abah dipanjangkan umurnya agar kami semua berpeluang untuk mendapat kasih sayangnya lagi. Isk..aku sebak betul sekarang nih. Malam tadi pun, waktu aku nak pulang ke rumah, abah tunggu di muka pintu sampai kereta aku pun tak kelihatan lagi. Sentimental dowh.

Dulu waktu aku kecik, sampai la bersekolah menengah, aku hanya cium tangan mak dan abah waktu hari raya. Tapi bila aku tingkatan 3, baru aku tarasa macam aku sayang mak abah aku sangat-sangat. Baru aku sedar, keredhaan dan mak ngan abah tuh penting. Dan sejak tuh, aku akan cium tangan mak abah aku dan cium kedua pipi mereka setiap hari sebelum pergi sekolah without fail. Sampai la hari nih, aku masih kekalkan budaya tuh. Hanya aku seorang. Dulu adik-adik aku pun buat perkara yang sama sebelum pegi sekolah, tapi dah habis sekolah diorang tak buat dah. Segan gamaknya. Jadi hanya aku seorang yang masih buat macam tuh. Entahlah, aku memang jenis sentimental.

Jadi itulah dia. Aku pun dah makin sebak nak cerita banyak pasal abah aku. Selamat hari ulangtahun yang ke 54 Abah. Along sayang kat Abah sangat-sangat. Abah penguat semangat Along, Abah juga adalah contoh lelaki terbaik dalam hidup Along. Along bangga dan bersyukur sebab ada bapa macam Abah. Semoga Abah dipanjangkan umur. Diberi kesihatan yang baik dan diberi kebahagiaan yang berpanjangan. Mwah mwah.

No comments: