Saturday, December 13, 2008

Saat-saat Di Genting


* Early Nov 2008*

Genting, here we come!!

Heheh..sampai gak aku kat Genting. Aku rasa boleh kira dengan sebelah jari je kalau nak cakap pasal berapa kali aku ke Genting Highland. Sekali dengan my friends kat U dulu, sekali dengan kawan seforum last year, two times with my ex-bf (ooopss..) and my first time was when I was in form 1 dengan team bola tampar sekolah aku.

To be honest, walaupun naik dah beberapa kali, but unfortunately aku masih belum berpeluang untuk cuba segala rides kat situ. Aku pun tak paham kenapa…tapi itulah hakikatnya. Ntah apa2 ntah. Nine years ago my ex naik Genting just for the sake nak show off his driving skills ngan kengkawan dia, my friends naik genting just nak rasa sejuk-sejuk and some more we went there at night (takde keje sangat gamaknye) and last year pegi genting dengan kawan-kawan forumer, we just managed to sleep at the hotel there. Weird..ekekeke..

So aku fikir..inilah saat-saatnya untuk aku challenge myself untuk cuba segala rides kat situ. I called my sister, just to inform that I’m going to Genting, but then dia dengan suara yang teruja dan2 nak ikut serta. Great, the more the merrier. So kitorang pegi 4 orang, me, Mr Shrek, my sis and her hubby, Hasuwat.

Kitorang naik cable car untuk naik ke sana..but u know what..kitorang terpaksa beratur hampir sejam. Gila..punye la ramai orang. Yang paling ramai ‘tourists’ dari seberang. Huhu..apela nasib kan. Kosserr..

Ok, to make it short, sampai je kat sana, kitorang terus makan sebab dah tengahari. Lepas makan, kitorang ronda-ronda jap..tengok ape2 indoor rides yang menarik. But then we decided untuk terus pegi outdoor sebab indoor rides cam tak bape best.

First ride yang kitorang naik was Spinner. Memang mencabar la bila first time nih. Bukan mencabar ape, tapi tang nak memujuk Mr Shrek untuk naik sama. Huhu…liat sungguh mamat tuh..memacam alasan beliau bagi. Tapi mungkin sebab Hasuwat ada, so nak tak nak beliau terpaksa took the challenge la kan. Masa naik tuh, kitorang saje jerit-jerit..(actually aku jerit sebab seriau gak aku rasa huhu) tapi Mr Shrek senyap dan static gila. The only sound yang kitorang dengar from him was bunyi cam orang suffocated..ekekeke..peliknye?. Bila turun pulak..Mr Shrek membawa diri for a while..and aku gelak macam orang gila sebab he was actually crying! OMG..i can’t believe this. Beliau bukanlah menangis teresak2..but I could see beliau kesat airmata. My sis gelak gila and I said..yeah..lepas nih mesti lagi seronok. Ekekek..


The second ride was Super Toboggan. Nampak cam bengong2 je ride nih. Tapi sebab kitorang semua dah buat perjanjian nak cuba semua rides..so we just took the shot. Nak naik mende alah nih kena timbang berat badan la pulak. Huhu...berat tak boleh lebih dari 70 kgs. Saspen gak aku rasa…wakakka…it’s been a while since aku sakit kan..dah lama tak timbang. :P Good news for Mr Shrek, beliau tak lepas naik. Wakakak...Demmit..bende alah tuh nampak je cam bengong but it was actually buat aku seriau. Sebab dah la naik sensorang..pehtuh aku rasa cam aku nak tercampak kuar dari landasan je. Huhu…dan yang lebih menakutkan..bende tuh cam tak safety. Huhu..nampaknya aku yang terkena this time.


Kitorang teruskan meronda tapi terlampau ramai yang beratur melemahkan semangat kitorang nak mencuba semua. Then kitorang jumpa Flying Coaster ride nih tak berapa ramai orang. No wonder lah, sebab rupanya nak naik tu kena bayar extra. RM12 per person tak silap. Tapi takpe, bayar pun bayarlah..janji bleh cuba. Mungkin bukan nasib kitorang untuk naik, sebab masa tengah beratur tuh, hujan la pulak. So kitorang pegi la kaunter untuk dapatkan refund. Hmm...


Then kitorang pun pegi indoor, and layan indoor rides pulak..sekali dengan bebapa games yang ada kat dalam tuh yang aku pun dah lupa nak sebut satu persatu, termasuklah yang cerita 3D tuh yang berjaya buat aku pening. Ekeke..Perut lapar jek bila kat dalam tuh..besela kan..sejuk2 tuh. Aku naik lemas pulak dah sebab ramai sangat orang yang bersesak-sesak kat dalam..so kitorang keluar semula ke outdoor. Hujan baru berhenti…but the rides masih belum beroperasi. Kabus pulak tebal gila..tapi aku pelik sebab aku tak sejuk. Orang lain dah macam orang eskimo lagaknya macamlah kat atas tuh ada salji. Hikhik. Aku bert’shirt jek. Tak taulah aku memang kebal ke ape kan. Takpun sebab lemak aku tebal sangat. Wakakakak..

Ada rahmatnya bila hujan tuh sebab outdoor jadi tak ramai orang. Aku tak sangka bila tengah kitorang meronda-ronda kat luar tuh, tetiba jek sesetengah rides tuh mula beroperasi. Benda pertama yang aku kejar mestilah The Space Shot tuh or sesetengah orang called it Solero Shot. Kalau bukan sebab hujan, probably we have to wait lebih sejam. Tapi sebab hujan punya pasal..takde orang! So kami antara orang yang terawal pegi beratur. Mula-mula rasa semangat…tapi bila giliran makin dekat aku cam dah kecut la pulak. Huhu..ngeri seh.



This time Mr Shrek la pulak bagi semangat. Poyo jek. This thing memang gila la weh..slow jek masa dia tengah lift up kitorang naik atas tuh..woohooo…gayat gila. Buleh nampak semua kawasan Genting tuh. Kabus pulak tebal..aku rasa macam aku dah masuk dalam awan. Mr Shrek asik cakap sensorang “Kenapa la aku naik bende alah nih” berulang2 kali..ekeke..dan macam jampi pulak aku dengar. Bila dah naik atas, tanpa ada sebarang warning, zuppppppp…wooohooooo..montot terapung!!!! Terbang semangat aku..gile ah. Aku jerit sekuat hati..wakaka. Mr Shrek lagi keji, sebab beliau mencarut tak hengat punya. Tapi segala carutannya tuh macam dibawa angin sebab that thing naik turun naik turun dengan laju lepas tuh.

Aku turun dengan perasaan lega..tapi satu mende yang aku pelik sebab aku takleh berhenti ketawa..macam bebudak baru amik weed je lagaknya. Adrenalin rush la tuh kot..kosserrr.. Then tanpa tunggu lama, kitorang bergegas pegi ke Corkscrew pulak sementara orang masih tak ramai. CorkScrew is roaller coaster yang tonggang terbalik tuh. Aku rasa lengai sebab kesan naik Space Shot masih terasa..so aku fikir, apelah sangat Corkscrew tuh kan. But I was wrong…aku bukanlah orang yang berjiwa kental katanya. Sebab bila aku naik Corkscrew tuh, aku rasa itu lagi ngeri. I’m afraid of speed la aku ingat..even more than I’m afraid of height.

Kami pergi semula ke Flying Coaster, tapi bila nampak ramai yang beratur, aku dah takde semangat nak teruskan. Kitorang ronda-ronda outdoor tuh kejap..then kitorang decided untuk turun and heading home.

One of my best trips I would say. It’s combination of dengan siapa kita pergi, apa yang kita buat dan berapa banyak unforgettable moment yang tercipta membuatkan satu2 trip tuh jadi lebih happening dan bermakna. For Mr Shrek, he managed to fight perasaan takutnya at last. Ianya terbukti bila kami turun dari Corkscrew, there’s a photo booth yang memproses gambar kitorang masa ride the corkscrew tuh..and our pic was incredible sebab Mr Shrek was actually laughing during the ride and me?? I closed my eyes serapat2nya sebab takut!! How was that..

Huhu…Don’t underestimate ketakutan seorang lelaki yeah. He’s probably lebih berani dari seorang pompuan yang konon-kononnya berani…like me. Hahahah…


Us


The End

No comments: