Monday, May 5, 2008

60KM - Intro

Hm...selama nih aku cerita pasal projek telemovie nih, korang tau ke ape tajuknya? Heh, aku pun lupa aku pernah mention ke tak. Aiseh..tapi aku dah maleh nak berteka teki. So let me present, "60KM". Yup, 60KM je tajuknye. Ringkas kan. Will be on air end of this week kalau takde aral. Now masih dalam proses editing. Demmit, mencabar siut bikin cite nih. Tapi fun. :)

Aku kat CC nih. Tenet umah aku problem. Bukan tenet tuh yang problem, tapi line tipon tuh yang problem. Alah, pendek cite poket aku yang problem sebab aku bebetul sangap nak pi bayar and biarkan masalah nih memakan aku dalam diam. Gile ah weh, seb baik aku dah keje dowh..kalu tak aku pasti Mr Shrek akan memandang muka aku dengan wajah yang serba salah. Siyes nih, he spent a lot already untuk mende alah nih. Waa..sori, sejak 2 menjak nih, aku dah tak reti nak kaber-kaber. Well..i'm just being honest u know! :P


So, what this 60KM is all about?. Cite simple jek, road movie. Taknak cerita banyak pasal apa intipatinye, tapi aku lebih tertarik nak cerita pasal pembikinan cite nih. Secara jujurnya, ia memberi aku satu pengalaman yang sangat-sangat menarik, yang takkan aku lupakan sampai bila-bila pon. 60KM will always be my baby tak kira walau apa pun hasilnye nanti sebab u guys have no idea apa yang 60KM nih dah buat kepada diri aku. Korang pun tahu nih skrip Mr Shrek, but then the whole skrip diolah oleh aku. Terlalu banyak yang aku inginkan dari 60KM nih, tapi aku perlu akui, apa yang aku hendak, tak semestinya itu yang aku dapat. So aku redha je dengan hasilnye nanti.


But kalau aku jawab secara jujur, aku bangga dengan usaha semua orang yang menjayakan 60KM nih. To all my fwens, production crews and technical crews, aku tak tau camne nak gambarkan semangat diorang nih. Dengan bermacam dugaan, especially dugaan alam (cuaca la tuh), we made it till the end. Tuh belum masuk masalah audio, kesengalan masing masing dan bermacam lagi. Banyak jugak 1st timer yang terlibat. So pepaham jelah kan. But it's great, sebab semua orang belajar sesuatu dari 60KM nih, dan atas dasar itu ianya jadik sangat sweet.


And to me, korang tau aku dah keje and tak mampu nak ikuti penggambaran sepenuhnya. Tapi demi 60KM, aku sanggup korbankan waktu tidur aku dan privacy aku dan macam-macam lagi lah. Aku ponteng kerja 2 ari woaa..sanggup tu. Rumah aku jadik cam hostel. Dari handyman sampai la pelakon, semua dok menetap kat rumah aku. I know service aku tak tip top, but i believe i tried my best to satisfy tetamu-tetamu aku. And it's just the best moment ever la sebab kitorang semua dah jadi macam family. And to our guy, Radhi, (yes, Radhi OAG), thanks a lot bro sebab rajin gila basuh our toilet. Panjang pun rajin gila kemaskan satu rumah. Siyes, tak ralat pun to have them kat umah aku.


Iskk..banyak la lagi aku nak cite. Tapi aku sambung sket2-sket la ek. Sebab banyak entry tertunda aku nak buat nih. Sementara aku masih ingat nih, better aku citekan satu persatu kan. Ape-apepun, aku tutup entry nih dengan satu dua gambar dari 60KM. I promise, a lot more to come. Daaa...









*** Credit to Hakim Salleh, our photographer. Thanks bro for these wonderful photos.


No comments: